Голосування

Які ЦВКК ви використовуєте в навчальному закладі?

Vernier
Інші
Ще плануємо закупівлю

Автор Тема: Яким повинен бути кабінет фізики в загальноосвітній школі  (Прочитано 565 раз)

0 Користувачів і 1 Гість дивляться цю тему.

Offline MaxMyr

  • Новий користувач
  • *
  • Повідомлень: 4
  • Репутация: +0/-0
  • Профіль: Рекламодавець
  • Регіон: Київська область
Кожного року в середній школі в навчальну програму школи додаються нові цікаві дисципліни. Одним із них є фізика. Потрібно пам’ятати, що від вчителя залежить подальше сприйняття такого цікавого і необхідного в подальшому житті предмета.

Із 7 по 9 класи подаються основні фізичні закони, поняття, які допомагають учням вивчити основні фізичні явища, розібратись із законами і навчитись «бачити» фізику.
Для того, щоб це було дійсно цікаво, жваво важливо все – і пояснення, і цікаві завдання, і досліди, і лабораторні роботи. Головна задача вчителя, це звичайно навчити учнів базових понять

В сьогоденному розмаїтті всіляких різних пристроїв для навчання у школі можна заблукати. Тому постараємось більш поглиблено і покроково розібратись в тому начинні.
Отож, уявимо на хвилинку, ми – учні, заходимо в клас фізики.

Основний набір класу, без якого сучасний клас не клас, а просто кімната з лавами для вивчення грамоти початку 20 століття, це цифрові вимірювальні комп’ютерні комплекси (ЦВКК) Vernier для вчителя і учня. Тут в принципі усе необхідне:
•   Аналогово-цифровий перетворювач LabQuest 2, це реєстратор даних, тобто сюди вносяться усі дані вимірювань
•   Набір потрібних датчиків
•   Усе для з’єднування: дроти, перемикачі та ін.

Цей комплекс це маленька пересувна лабораторія, за допомогою якої можна провести лабораторні роботи, продемонструвати явища, які відповідають вивченій темі, а також заохочує дітей до самостійної роботи учнів. Важливо відмітити, що він має антивандальний корпус, а це є перевагою в дитячому колективі, незалежно від віку.
Клас також повинен мати набори стендів, таблиці, символи та вивіски в клас фізики, портрети, плакати, інтерактивні карти.
Згідно нового наказу МОН вчитель може сам варіювати лабораторні роботи чи демонстрації, відповідно до того, які прилади є в наявності, а також деякі роботи діти можуть самі приготувати як навчальний проект. Дуже добре, якщо деякі з них, як наприклад вимірювання температури в класі і вологості, будуть довготривалими і дадуть змогу спостерігати ці явища в динаміці.

У сьомому класі вивчення фізики починається з понятійних речей – фізичні величини, фізичні явища, ціна поділки, вимірювальні прилади. Для цього підійдуть будь-які датчики, із представлених, вони усі мають ціну поділки і можуть наглядно все пояснити.

В подальшому йде вивчення тем:
   Механічний рух
   Взаємодія сил. Тіла.
   Механічна робота та енергія

Розглянемо коротко, по темам необхідні пристрої.
Механічний рух дає учням зрозуміти такі поняття як швидкість, період обертання, переміщення, амплітуда коливань, період та частота коливань, траекторія.
Для наглядної демонстрації і проведення лабораторних робіт вчителю знадобиться: демонстраційний набір «механіка», набори динамометрів, важелів, візки для демонстрацій, візки, датчики швидкості і часу, штативи, терези.
Користуючись сучасним обладнанням для кабінету фізики вчителеві буде зручно і легко, а головне цікаво проводити заняття. Також урок слід перемежовувати показом відео і цікавими задачами.

Взаємодія тіл. Сила.
Ця тема дає розуміння таких величин як маса, сила, густина речовини, тиск, коефіцієнт тертя, сила тиску. Допомагає зрозуміти і вивчити закони Гука, Паскаля, Архімеда, а також знайомить учнів із будовою та дією манометра, барометра.
Демонстраційні та лабораторні прилади: набір лабораторних блоків різних матеріалів, набір важелів і терези, мензурки, лінійки, пружини, ареометр, штангенциркуль, набір пробірок різного розміру.

Тема «Механічна робота та енергія» знайомить учнів із поняттями механічна робота, потужність, кінетична і потенціальна енергія, момент сили, коефіцієнт корисної дії. На уроках пояснюється принцип збереження енергії, умови рівноваги важелів, про коефіцієнт корисної дії.
Приладами знову ж таки залишаються ті ж важелі, терези, штативи, трибометр, динамометр.
Не слід забувати, що обов’язковими є інтерактивна дошка, мультимедійний проектор, програмне забезпечення для кожного класу.

У восьмому класі учні поглиблюють вивчені знання і отримують нові. Вивчаються наступні теми:
   Теплові явища.
   Електричні явища. Електричний струм.

Тема «Теплові явища» дає розуміння таких величин як температура, внутрішня енергія, кількість теплоти, питома теплоємність, питома теплота плавлення, пароутворення, згорання палива. Вивчається тепловий рух, рух атомів і молекул, твердих тіл, рідин і газів.
На лабораторних роботах діти навчаються вимірювати температуру за допомогою різних температурних шкал, вчаться будувати температурні залежності різних фізичних тіл від температури.

Прилади, які необхідні: термометр, набір лабораторний (мензурки, склянки, пробірки), терези, набір важелів, центрифуга.
В темі «Електричні явища та електричний струм» учні знайомляться із
поняттями електричного заряду, механізму електризації, паралельного і послідовного з’єднання провідників. Вивчається закон Ома, закон Кулона, Джоуля-Ленца, Фарадея, даються визначення сили струму, напруги, опору, потужності електричного струму, електролізу.
На лабораторних роботах учні вчаться складати прості електричні кола, вчаться правил безпеки для роботи з побутовими приладами, вчаться розраховувати спожиту електричну енергію.

Необхідне обладнання: калориметр, набір циліндрів, термометри, склянки різних розмірів, амперметр, вольтметр, набір електричних лампочок, з’єднувальні проводи, джерело струму, вольтметр, вимикач, амперметр, резистор; лампа.
Дев’ятий клас, це заключний в середній освіті, і фізика викладається більш змістовно, збільшується кількість відведених годин. В цьому класі вивчають:
•   Магнітні явища
•   Світлові явища
•   Механічні та електромагнітні хвилі
•   Фізика атома та атомного ядра. Фізичні основи атомної енергетики
•   Рух і взаємодія. Закони збереження
•   Фізика і екологія.

Тема «Магнітні явища» дає поняття про механізми магнітної взаємодії, електромагнітної індукції, магнітної левітації; матеріальність магнітного поля, гіпотезу Ампера; знайомить з явищем індукції. Розглядаються досліди Фарадея, Ерстеда, також принцип дії електродвигуна, електромагніту.
Для проведення лабораторних робіт та демонстрацій під час уроків потрібно мати: джерело постійного струму та живлення з регулюванням, реостати, амперметри, вольтметри, рамка струму в магнітному струмі, магнітна стрілка, набір котушок, з'єднувальні проводи, штативи, маятники, набори: «електрика та електроніка», «магнетизм та електромагнетизм».

Тема «Світлові явища» знайомить учнів із такими явищами та поняттями як світловий промінь, джерело світла, лінзи, показник заломлення світла, закони відбивання і заломлення світла, оптична сила, діоптрія, фокус і фокусна відстань. Допомагає зрозуміти все про зір, вади зору, способи їх корекції, профілактика захворювань органів зору.
Досить часто саме ця тема є найбільш цікавою для учнів і сучасне обладнання дає змогу якнайкраще подати і пояснити матеріал. Тому прилади, які необхідні для цієї теми: дзеркало, екран із щілиною, з’єднувальні дроти, джерело електричного струму, штатив, мікроскоп, мікрометр, набір прозорих плоскопаралельних пластинок, збиральна лінза на підставці, екран, джерело світла, мірна стрічка, набір «оптика» (різноманітні лінзи, призми, модель ока), лабораторний практикум «об’єктивне визначення довжини світлової хвилі», модель перископа, набір дифракції та інтерференції, світлофільтри.

Механічні та електромагнітні хвилі – об’ємна тема, вивчає поняття хвильового процесу, умови утворення механічних та електромагнітних хвиль, також такі величини як довжина і частота хвилі, гучність звуку та висота тону, вивчає, аналізує, розбирається із сучасними бездротовими засобами зв’язку та комунікаціями. Вивчається вплив вібрацій і шумів на живі організми.

Лабораторна робота в цій темі одна, але цікава і потребує джерело звуку (аудіо файл з записом звуку камертону) або камертон, лінійка.
Фізика атома і атомного ядра пояснюється і демонструється за допомогою моделі атома, дозиметра (можна зробити зробити заміри в класі, коридорах, на вулиці).
Рух і взаємодія. Закони збереження.

Ця тема дозволяє вивчити поняття інерції, прискорення, імпульсу, закони Ньютона, закон всесвітнього падіння, закон збереження імпульсу, закони збереження. В даній темі можна говорити про космос, світлові роки, невагомість.
Обладнання для лабораторної роботи та демонстрацій: динамометр, штатив, важелі з набору «механіка», фіксатор, лінійка.

В десятому та одинадцятому класах фізику вивчають по стандартній програмі та по програмі для тих, хто обирає фізику фаховим предметом. Але для обладнання кабінету фізики це не дуже важливо, тому що зараз можливо скомплектувати клас на будь-який запит.

Отже, в десятому класі більш поглиблено вивчаються теми: механіка, динаміка, закони збереження в механіці, механічні коливання і хвилі, релятивістська механіка, молекулярна фізика і термодинаміка. В одинадцятому класі вивчаються наступні теми: електродинаміка, електричний струм, електромагнітне поле, електромагнітні коливання і хвилі, хвильова і квантова оптика, атомна і ядерна фізика.
В принципі, усе необхідне обладнання для цих тем уже було перераховано раніше. Варто добавити, що в цьому віці треба більше делегувати різноманітні проекти, самостійні роботи.

Звичайно не треба обмежуватись стандартними демонстраціями з програми, дітей варто зацікавити і показати їм, що фізика навколо нас, фізика з нами кожного дня. Хоча, як жартують самі фізики: « якщо прогулювати фізику, то кожен день сповнений дивами».
« Останнє редагування: Березень 07, 2019, 15:22 від MaxMyr »